Proves d'accés a la Universitat.
Curs 2006-2007 Història de la Filosofia
Curs 2006-2007 Història de la Filosofia
Estem
determinats a suposar que el futur s’assembla al passat únicament pel costum.
Quan veig una bola de billar que es mou cap a una altra, la meva ment es veu
immediatament portada per l’hàbit al seu efecte habitual, i s’anticipa a la
vista concebent el moviment de la segona bola. No hi ha res en aquests
objectes, considerats abstractament i de forma independent de l’experiència,
que em condueixi a treure una conclusió com aquesta; i fins i tot després
d’haver tingut experiència de molts efectes repetits d’aquesta classe, no hi ha cap
argument que em determini a suposar que l’efecte serà conforme a l’experiència
passada. Els poders pels quals actuen els cossos ens són
completament desconeguts. Només percebem les seves qualitats sensibles: i quina
raó tenim per pensar que els mateixos poders estaran sempre conjuntats amb les
mateixes qualitats sensibles? David
HUME. Resum del tractat de la naturalesa humana
3. Per què diu Hume que «no hi ha
cap argument que em determini a suposar que l’efecte serà conforme a
l’experiència passada»? Feu referència als aspectes del pensament de Hume que
siguin pertinents, encara que no apareguin explícitament en el text. [3 punts]
Hume ens fa aquesta afirmació
perquè
des del seu escepticisme ell defensa que és impossible per a la nostra raó
demostrar que si es dóna una situació (causa) determinada necessàriament s’
hagi de donar una altre (efecte) conseqüència de l’ anterior. Està negant,
doncs, la idea de la causalitat.
Veiem en aquest text com Hume es planteja la idea de la causalitat (bola de
billar que es mou …moviment de la segona bola). Hume analitza aquesta idea
(tant important en el nostre pensament i en el pensament científic) perquè
tracta d’ esbrinar la seva validesa lògica, és a dir, si realment es pot
defensar la seva validesa racional o lògica, tal com podem defensar, per
exemple , la validesa lògica o racional dels raonament matemàtic. Hume nega la
validesa racional de la idea de la causalitat.
L’ argument que utilitza per a negar la
validesa de la idea de la causalitat el basa en el seu criteri de veritat (tants sols és vàlida aquella
idea que es confirmada per alguna impressió). Al text veiem com ens diu que els poders pels quals actuen els cossos ens
són completament desconeguts. No percebem les seves qualitats sensibles.
Amb aquestes paraules ens vol dir que no podem demostrar experimentalment que
necessàriament un fet (causa) hagi de ser seguida per un altre fet (efecte). Segons aquest autor allò que es pot demostrar
en relació a la relació causa-efecte és una connexió successiva (sempre veiem
junts A i B, el foc i el fum, per exemple) però no podem demostrar una connexió
necessària entre A i B (si es dóna un necessàriament s’ ha de donar l’ altre)
Que Hume utilitzi aquest criteri ens mostra el seu empirisme (No percebem les seves qualitats sensibles) i
la seva distància del racionalisme de Descartes : aquest prioritzava sempre la
reflexió per davant de la informació dels sentits.
No és la idea de la causalitat l’ única idea
central que Hume sotmet a anàlisi :
també ho fa amb idees tant importants per al
nostre pensament i la nostra cultura com el mètode inductiu, la idea del jo, la
idea de Déu i la del món físic. El resultat de les seves reflexions ens mostra
el seu escepticisme radical perquè acaba negant sempre la validesa d’ aquestes
idees.
Si la
relació de causalitat no és demostrable, per què tothom la dóna per
vàlida? Hume ens ho explica al text : la
meva ment es veu immediatament portada per l’hàbit al seu efecte habitual. És el nostre
costum o hàbit, la nostra experiència personal i col·lectiva la
que ens porta a suposar que si es dona A es donarà B. Nosaltres creiem que serà
així. Hume diferencia entre creença i demostració. Creiem que demà sortirà el
sol, però no ho podem demostrar. Però, per una altra banda, si coneixem dos
dels tres angles d’ un triangle podem demostrar el tercer, no direm creiem que
el tercer fa…
Si parlem de la idea de causalitat ens estem
referint al que ell anomena qüestions de fet, és a dir temes experimentals. Ell diferencia entre les qüestions de fet i les relacions d’
idees.
Les primeres són aquelles afirmacions que fem sobre els fets experimentals, en
aquest terreny la demostració és sempre a posteriori (cal comprovar) i en mols
casos impossible (si parlem del futur). A les relacions d’ idees estem parlant
de raonament matemàtics o lògics : aquí sempre és possible la demostració i
aquesta no és experimental sinó lògica. En el text veiem com Hume tracta
solament de manera directa sobre qüestions de fet.
Podem dir també que en el text (fins
i tot després d’haver tingut experiència de molts efectes repetits) veiem una crítica del mètode inductiu : haver vist
molts casos particulars no ens permet fer generalitzacions demostrables.
Hume va voler entendre de quina manera
funciona la nostra ment : a aquest esforç de recerca l’ anomenem psicologisme. És per això que al text ens diu estem
determinats a suposar,
volent dir que la nostra ment, la nostra naturalesa ens porta a actuar d’
aquesta manera.
Per què diu Hume que «no hi ha cap argument
que em determini a suposar que l’efecte serà conforme a l’experiència
passada»? Perquè ell no comparteix l’ optimisme de Descartes. Aquest tenia
una confiança il·limitada en les possibilitats de la raó humana (tant sols ens
cal un mètode). Hume és escèptic, no tàctic com Descartes, sinó radical i
arriba a la conclusió de que la raó té moltes limitacions, que hi ha moltes coses
que no pot demostrar. I en aquest cas la nostra ment substitueix la raó per la
creença perquè en refiem de la nostra experiència, del nostre hàbit o costum.
«No hi ha cap argument que em determini a
suposar que l’efecte serà conforme a l’experiència passada» : Hume ens fa també
aquesta afirmació perquè com a Il.lustrat que és tracta de
revisar moltes de les idees que la gent dóna com a indiscutibles, per a així
clarificar-les, tal com tractaven de fer els il.lustrats del segle XVIII.
Per què diu Hume que «no hi ha
cap argument que em determini a suposar que l’efecte serà conforme a
l’experiència passada»?
Perquè ell vol defensar que no és possible
demostrar (tal com si podem fer en el saber matemàtic) que el futur serà d’ una
determinada manera, o que a un fet A (causa) l’ hagi de seguir un fet B
(efecte). I ell defensa aquesta opinió per a fer-nos veure que cal ser més
escèptics en relació a les possibilitats de la nostra raó : té moltes més
limitacions de les que pensem i en molts aspectes de la nostra vida ens basem
més en creences que en demostracions (creiem que demà sortirà el sol, creiem
que sempre el foc cremarà...)
No hay comentarios:
Publicar un comentario