Selectivitat
setembre 2012
Proves
dʼAccés a la Universitat. Curs 2011-2012
Història
de la filosofía
OPCIÓ A
Què és, doncs, la veritat? És un
exèrcit mòbil de metàfores, metonímies, antropomorfismes; en resum, una suma de relacions
humanes que foren augmentades, transmeses, adornades, de forma poètica i retòrica, i que,
després d’un llarg ús, a un poble li semblen estables, canòniques i vinculants:
les veritats són iŀlusions que
s’ha oblidat que ho són, metàfores que han esdevingut desgastades i sense
força sensible, monedes que han perdut la imatge i que ara només compten com a
metall, però ja no com a monedes. Continuem sense saber d’on ve l’impuls cap a
la veritat, perquè fins ara només hem sentit parlar de l’obligació de ser veraç
que la societat estableix per existir, és a dir, de l’obligació d’utilitzar les
metàfores usuals; expressat de forma moral: de l’obligació de mentir segons una
convenció establerta, de mentir en ramat en un estil vinculant per a tots.
Llavors l’home oblida, és clar, que aquesta és la seva situació; i menteix,
doncs, de la forma indicada, inconscientment i seguint hàbits seculars —i
precisament a través d’aquesta inconsciència, precisament a través d’aquest
oblidar, arriba al sentiment de la veritat. En el sentiment d’estar obligat a
designar una cosa com a «vermella», una altra com a «freda», una tercera com a
«muda», es desvetlla una propensió moral cap a la veritat.
Friedrich NIETZSCHE. Sobre veritat i mentida en sentit extramoral
1. Expliqueu breument (entre seixanta
i cent paraules) les idees principals del text icom hi apareixen relacionades. [2
punts]
2. Expliqueu breument (entre cinc i
quinze paraules en cada cas) el significat quetenen en el text els mots o les
expressions següents: [1 punt]
a) «metàfores»
b) «propensió moral cap a la veritat»
3. Expliqueu el sentit i la
justificació de Friedrich Nietzsche de la frase següent del text: «les veritats
són iŀlusions que s’ha oblidat que ho són». (En la resposta, us heu de referir
als aspectes del pensament de Nietzsche que siguin pertinents, encara que no apareguin
explícitament en el text.) [3 punts]
4. Compareu la concepció de la veritat
de Nietzsche amb una altra concepció de la veritat que es pugui trobar en la
història del pensament occidental. [2 punts]
5. Expliqueu si esteu d’acord o en
desacord amb l’afirmació següent: «Hi ha enunciats com ara, per exemple,
“Barcelona té més habitants que Edimburg”, que són veritat objectivament i no
sols com a resultat de convencions o imposicions socials». Responeu d’una
manera raonada. [2 punts]
OPCIÓ B
Quan veig
una bola de billar que es mou en direcció a una altra, la meva ment es mou immediatament
per l’hàbit cap a l’efecte acostumat i anticipo la meva visió en concebre la
segonabola en moviment. No hi ha res en aquests objectes, considerats en
abstracte i d’una manera independent de l’experiència, que em porti a una
conclusió semblant; i, fins i tot després d’haver tingut l’experiència de molts
efectes repetits d’aquest tipus, no hi ha cap argument que em determini a
suposar que l’efecte estarà d’acord amb 1’experiència passada. Els poders mitjançant els quals operen els cossos són
totalment desconeguts. Nosaltres en percebem només les qualitats
sensibles. I quina raó tenim per a pensar que els mateixos poders hagin d’estar
sempre connectats amb les mateixes qualitats sensibles?
Així,
doncs, no és la raó la guia de la vida, sinó el costum. Només ell determina la
ment, en tots els casos, a suposar que el futur estarà d’acord amb el passat.
Per més fàcil que pugui semblar
aquest
pas, la raó no el podria dur mai a terme.
David HUME.
Resum del Tractat de la naturalesa humana
1. Expliqueu
breument (entre seixanta i cent paraules) les idees principals del text i com
hi apareixen relacionades. [2 punts]
2. Expliqueu
breument (entre cinc i quinze paraules en cada cas) el significat que tenen
en el text els mots o les expressions següents: [1 punt]
a) «qualitats
sensibles»
b) «la raó»
3. Expliqueu
el sentit de la frase següent del text: «Per més fàcil que pugui semblar aquest
pas, la raó no el podria dur mai a terme». (En la resposta, us heu de referir als
aspectes del pensament de David Hume que siguin pertinents, encara que no apareguin
explícitament en el text.) [3 punts]
4. Compareu
la concepció de Hume del paper dels sentits en el coneixement amb una altra
concepció del paper dels sentits en el coneixement que es pugui trobar en la història
del pensament occidental. [2 punts]
5. Expliqueu
si esteu d’acord o en desacord amb l’afirmació següent: «L’experiència ens
demostra que la naturalesa és regular i que en el futur es comportarà igual que
ho ha fet en el passat». Responeu d’una manera raonada. [2 punts]
No hay comentarios:
Publicar un comentario