Feu un resum en unes deu línies del següent article. Porteu-lo en un full el proper divendres 16 de desembre. Escribiu-lo amb ORDENADOR. Feu una lectura molt atenta per a respondre a possibles preguntes i per a explicar el vostre resum als vostres companys. El resum ha de ser el més personal, el més complet i el més coherent possible. Afegiu alguna /es imatge /es.
El pare del pensament racional va protagonitzar, després de la seva mort, una peripècia del tot absurda: el seu crani es va extraviar, es va retre homenatge a un esquelet que no era el seu ... A "Els ossos de Descartes", Russell Short recupera aquella peculiar història mentre analitza les idees filosòfiques que van conduir a Europa a la modernitat.
El filòsof francès René Descartes va morir el 1650 a Suècia, on exercia de professor privat de la reina Cristina. Va ser enterrat gairebé en secret, però les seves restes no trobarien el repòs que desitjaven els seus amics més propers. Quan la notícia de la seva mort va arribar finalment a França- on Descartes, gràcies al seu nou pensament racional, s'havia convertit en un dels referents de la incipient modernitat-, es va demanar la devolució de les despulles perquè descansessin al seu país natal, així que els ossos del filòsof van començar el seu particular viatge.
Quan el fèretre va arribar a destí ho va fer enmig del caos dels primers compassos de la revolució francesa, i va ser dipositat a l'Església de Santa Gènova, a l'espera de poder rendir-li l'homenatge que es mereixia. Un cop va haver triomfat la revolució, els seus líders van emprendre un procés que va rebre el nom de "panteonització". Es tractava de donar sepultura especial als grans homes que havien mort pel progrés de la racionalitat i el nou pensament que formaria el paradigma de la modernitat. Curiosament, aquest procés era una mena de santificació en una època que va destacar per la seva voluntat de secularització. Fins i tot en la nova era on se suposava que la religió havia quedat en un segon pla, relegada per la supremacia de la racionalitat, la recuperació de restes i relíquies es va convertir en una veneració fetitxista. Descartes va ser un dels elegits per rebre aquests honors i, quan va arribar el moment, tota França es va endur una majúscula sorpresa. A l'esquelet del filòsof li faltava el cap. Com en una subtil ironia del destí, o una broma macabra de l'home, del filòsof del dualisme i la separació irreconciliable de la ment i el cos només quedava l'esquelet, però ni rastre de la seva calavera.
Un esquelet i dos cranis
Perplexos davant aquesta circumstància, un grup de pensadors i científics, va començar a investigar què havia passat amb el crani. Seguint el rastre dels homes que havien acompanyat el filòsof durant els seus últims dies i aquells que havien participat en el seu primer enterrament, un científic suec que estava present el dia de l'exhumació de les restes de Descartes a França va trobar el camí cap al crani, que havia estat robat, extraviat, subastat i per fi recuperat el 1821, quan va aparèixer amb dues inscripcions, un poema en llatí i una frase en suec, entre les signatures dels diferents amos que havia tingut al llarg de gairebé dos segles.
No obstant això, quan tot semblava estar solucionat, un segon crani va aparèixer en escena. L'esquelet de Descartes va passar de no tenir crani a tenir dos, de manera que la investigació va continuar per decidir quin era l'autèntic. I una assemblea de científics va arribar a la conclusió, basada no en l'ideal de certesa sinó en la moderna probabilitat, que el primer crani era l'original. Russell Short ironitza sobre això: "havien aplicat el dubte al mateix cap que havia proposat el dubte com a eina per avançar en el coneixement".
No obstant això, quan tot semblava estar solucionat, un segon crani va aparèixer en escena. L'esquelet de Descartes va passar de no tenir crani a tenir dos, de manera que la investigació va continuar per decidir quin era l'autèntic. I una assemblea de científics va arribar a la conclusió, basada no en l'ideal de certesa sinó en la moderna probabilitat, que el primer crani era l'original. Russell Short ironitza sobre això: "havien aplicat el dubte al mateix cap que havia proposat el dubte com a eina per avançar en el coneixement".
A sobre, anys més tard es va saber que l'esquelet recuperat en els dies revolucionaris per a la panteonització no va ser el correcte. El veritable va quedar perdut per sempre en algun plec de la història. Tal i com apunta l'autor, "d'aquesta manera, la tendència cartesiana de primar la ment per sobre de la matèria, troba la seva rematada metafòrica". El crani de Descartes, conservat com una relíquia, es troba actualment al Musée de L'Homme, mentre que el cos va caure abruptament en l'oblit.
Dels ossos a les idees
El nord-americà Russell Short realitza a Els ossos de Descartes dos viatges paral · lels, un per la vida i la mort del filòsof francès i l'altre pel seu pensament, que podem assenyalar com el punt d'inflexió a Europa cap a la modernitat. En el llibre, Short recrea una història del pensament modern, la seva evolució, la seva lluita contra la religió i les seves dificultats per estendre’s. La manera com el pensament cartesià va derivar en l’ Il·lustració, amb la seva febre pels invents, la supremacia de la raó instrumental i la seva infinita fe en el progrés i la ciència. Short explica aquest doble viatge argumentant que es va adonar que "el recorregut dels ossos de Descartes era un camí a través del paisatge de l'època moderna. Seguir els seus ossos era recordar tot el que hem viscut en els últims quatre-cents anys ".
Amb la seva obra El Discurs del Mètode, Descartes va encendre la metxa del pensament modern i va portar, primer a França i posteriorment a la resta d'Europa, a la ruptura total amb les estructures de poder del passat. En aquesta lluita, els combats es van lliurar sobretot entre la fe i la ciència, entre l'omnipotència divina i la raó humana. El pensament cartesià va tenir el seu més devastador efecte en la religió i va fer que a llarg termini el poder de l'església fos menor. No obstant això, malgrat que durant tota la seva vida va ser perseguit per ateu, el mateix Descartes intenta en el seu Discurs arribar a la prova irrefutable que Déu existeix. Però a través de la raó, a la qual concedia un paper dominant sobre la realitat humana, relegant així la fe a l'àmbit de la superstició. Va llegar a la història el dualisme cartesià, la separació entre ment i cos que ni ell mateix va poder reconciliar, i el dubte cartesiana, el seu mètode per arribar a les veritats últimes, aquelles que resistissin qualsevol atac de la raó. Ràpidament, el seu mètode es va convertir en el nou paradigma i penetrar fins i tot en les disciplines més pràctiques, sobretot a Anglaterra en ser heretat pels empiristes. La seva influència, de la mateixa manera que el seu crani, va traspassar fronteres i segles.
Felip Alonso
http://www.que-leer.com/1916/rene-descartes-el-filosofo-que-perdio-la-cabeza.html #. TuSb5fKHHt8
No hay comentarios:
Publicar un comentario